søndag den 19. august 2012

En sidste tur til Ouagadougou

Så er vi endnu en gang i Ouagadougou, for sidste gang i denne omgang...men man ved jo aldrig hvad fremtiden bringer;-)

Silje & Rasmus' fly afgik her til aften, så vi er heroppe for at sætte dem af i lufthavnen. Vi kørte fra Tumu ved frokosttid i går, efter en formiddag med pakning, oprydning og et par folk, der kiggede forbi for at sige farvel. Jamilla tager ned til sine forældre på mandag, så det var desværre ikke kun Silje & Rasmus, der skulle sige farvel til hende, men også os.

På vej til Ouaga var der lige pludselig en flod i stedet for en vej.

Dagen startede ellers med en noget trist nyhed i Tumu. Høvdingens kone døde pludseligt tidligt om morgenen, selvom hun kun var i 30'erne. Ingen vidste rigtigt af hvad, og det er også uvist hvornår begravelsen kommer til at foregå. Hun døde nemlig i Accra, og eftersom det er høvdingens kone, skal der mange vigtige folk med til begravelsen. Vi regner med at der er lidt mere nyt om sagen når vi vender tilbage til Tumu i morgen.

Inden aftensmaden i går nåede Kasper og jeg lige et smut i poolen, skønt. Han er blevet en rigtig vandhund, og der er virkelig sket noget siden vi kom herned. Kan selv, vil selv, så med svømmevingerne på klarer han sig fint. De sidste mange uger har Kasper og jeg snakket meget om al den is, vi skulle have når vi kom til Ouaga. Som sagt så gjort: indtil videre har vi nået at få is 4 gange, og vist ligeså mange kager:-)

"Livets vand" - nonnerestaurant i Ouaga med meget fint farvetema;-P

I dag har vi brugt hele dagen på det fine hotel Libya. Vi har daset ved poolen og nød også deres lækre buffet. -Mums sikke godter!

Kasper nyder en stor portion frugt fra hotel Libya's buffet.

Dette var blot dessertbuffet'en:-D

-Så kan man vel ikke andet end være glad...

Vi fandt også en meget fin hest i Ouaga.

Efter vi satte Silje & Rasmus af i lufthavnen tog Kasper, Kenth & jeg på endnu en god restaurant - Gondwana. Mega god stemning og rigtig lækker mad - vi ville ønske vi havde kendt til denne restaurant noget før, men bedre sent end aldrig:-)

Nu sidder vi på hotelværelset og nørder med hver vores gadget. Kasper er blevet ret vild med at spille og se små film på vores iPhones, så dem har vi ikke længere for os selv. Hver gang vi er i Ouaga, hvor der er hurtigt internet, downloader vi nogle nye spil og han synes det er alletiders. -Og vi nyder også det hurtige internet!

I morgen går turen tilbage mod Tumu. Først tager vi dog lige en tur på marked her i Ouaga, og skal også finde lidt gaver til de ansatte hjemme i huset. Vi nyder en sidste rolig aften inden det for alvor går løs - der bliver nok at se til i løbet af vores sidste 3 dage i Tumu! Udover at pakke vores egne kufferter skal resten af huset og kontoret også ryddes helt. Vi har en vædder og 2 ænder, der skal afsættes, en del møbler og ting, som skal køres forskellige steder hen, et 360-graders møde, der skal afholdes, ansatteløn og -bonus der skal laves og gives, et respektfuldt kondolence-besøg i chief palace, der skal aflægges, et hegn der skal pilles ned, en bankkonto der skal lukkes og....puh, nu må jeg vist hellere trække vejret;-)
Derudover skal vi selvfølgelig også nå at sige farvel til en masse mennesker og give små gaver til forskellige folk rundt i byen. Jo jo, tiden kommer ikke til at gå langsomt her den sidste uge i Tumu.