lørdag den 1. september 2012

Torsdag og fredag

Torsdag morgen startede vi som planlagt med et tidligt besøg i banken. Inden rendte Kenth dog rundt for at få printet de papirer, vi skulle bruge for at kunne lukke kontoen. Vi har ikke kunnet lave dem før nu, da vi har manglet nogle oplysninger fra både den danske og ghanesiske bank. At printe er ikke sådan let og elegant som derhjemme - den ene kompetenceperson(!) på hotellet, som kunne printe for os var ikke på arbejde, så Kenth måtte afsted i bilen og finde en lille biks, der kunne ordne det for os.
Det lykkedes, og efter 2 besøg hos "foreign desk" og ét hos manageren skulle der gerne være sat gang i både overførsel og lukning af kontoen.
Vi kørte mod ambassaden, hvor vi havde en times møde med en ghanesisk kvinde, som er ansvarlig for sundhedsområdet.
Tæt på ambassaden ligger der en lille bager, som laver gode kager - hvor de ambassadeansatte efter sigende er flittige gæster;-) Vi købte en håndfuld og kørte hen til Sarah & Jordan, som havde frokost klar til os. Resten af dagen blev brugt på afslapning sammen med dem, hvilket selvfølgelig inkluderede en tur i poolen - skønt!

Om eftermiddagen hentede Kenth Danladi, da de lige skulle have styr på lidt pengesager. Danladi skal have løn for at køre bilen tilbage til Tumu for os, ligesom han vil forsøge at få købt de reservedele, vi ikke kunne få på vores vej sydpå. Det betyder også en dags ventetid for ham i Kumasi, mens bilen bliver repareret. Alt dette skal jo budgetteres ret præcist, da vi af gode grunde hverken kan give eller modtage penge efter vi er taget hjem...
Vi tog alle på restaurant til aftensmad, og Kasper var i sit es. Jeg ved ikke hvor den dreng får sin energi fra, men han styrtede rundt hele aftenen: "Sarah come", "Jordan let's go", "Danladi look";-)

I går morges tog Kasper og jeg en tur på marked mens Kenth fik styr på vores pengesager. Derefter tog han og Danladi ud for at veksle alle de Ghana Cedis, vi har haft med fra bankkontoen i Tumu, til Dollars.
Mens Kasper og jeg hyggede hjemme på hotellet fik Kenth en hel masse Dollars, som han efterfølgende tog i banken med for at få sat overførslen til Danmark i gang.

Vi brugte eftermiddagen på at pakke inden vi tog ud til Stephanie og Andreas, og deres 3 børn Thorbjørn, Storm og Leonora. De er lige flyttet til Accra fra Danmark, og skal bo her i 2 år. S & A var udsendt med IMCC Uland i 2002, og har boet i Tumu ligesom os - blot 10 år tidligere. Siden har de boet i Accra én gang før, og er altså lige kommet tilbage igen. Vi havde aldrig mødt dem, men hørt at de skulle flytte til Ghana igen - og skrev for at spørge om de gav en kop kaffe. -Det blev til mere end det, da de trods 3 små børn, 2 fuldtidsjob samt nylig ankomst af møbel-container fra Danmark inviterede på aftensmad. Det var sjovt at udveksle Tumu-historier, og Kasper var solgt allerede da vi kørte ind i indkørslen; alle de legesager, andre danske børn at lege med og voksne, som forstod ham!
Vi havde en rigtig hyggelig aften, og Danladi var helt færdig da de satte "Far til fire" på dvd'en - tror han nød det mere end børnene gjorde;-)

Med vores besøg hos dem mener Stephanie & Andreas faktisk at have mødt samtlige 16 års frivillige på Tumu-projektet, lige bortset fra det første par - ret vildt!