onsdag den 4. juli 2012

En typisk arbejdsdag


En typisk dag på kontoret findes ikke her i Ghana; hver dag bringer noget nyt og dagene varierer meget. Både i travlhed og type aktiviteter. For at give et lille indblik i hvad vi laver kommer her en fortælling om dagen i dag.

Fra i går til i dag har Kenth og Danladi været i Kumasi for at købe 2 motorcykler (i stedet for vores ene bil, som skal sælges). Kenths arbejde har altså bestået af kørsel - det tager 8-10 timer at køre fra Tumu til Kumasi - og indkøb samt registrering af motorcykler. Jeg havde fri i går, da det var helligdag her i Ghana. -Og kunne derfor tage en dejlig mor-søn dag med Kasper, hvilket var skønt!

Der kommer selvsagt en hel del lange forklaringer i det følgende, da mange af de ting vi laver kræver nærmere forklaring. Jeg tror også det er hovedårsagen til at vi ikke har skrevet mere om arbejdet mens vi har været hernede – det er hammersvært at forklare hvad vi egentlig laver!

Et kvarter før jeg skulle over på kontoret kom vores vagtmand Sammadu for at bede mig veksle nogle burkinske Cefa Franc til ghanesiske Cedis for en af hans venner. Dette betød, at jeg måtte ind for at tænde en computer og finde vekselkursen på internettet. Jeg gik ud for at veksle pengene og tilbage for at gøre mig selv og Kasper klar. Sammadu kom dog ret hurtigt ind igen, da hans ven ikke mente det var den rette kurs, jeg havde vekslet til - han havde nemlig fået flere penge ved en tidligere veksling. Jeg kunne ikke gøre andet end at sige at han var velkommen til at finde et andet sted at veksle, men at jeg kun ville veksle til den reelle kurs - logisk nok i mine øjne;-) -Men alt skal ikke være så simpelt, de ville lige forhøre sig hos en anden mand, som ofte handler i Burkina. -Mens jeg ringede til Rasmus og fik ham til at dobbelttjekke kursen ovre på kontoret (han havde nemlig taget alle vores USB-modems med derover, da vi jo alle var klar til at starte arbejdet...). Det endte med at vekselkursen blev bekræftet fra alle sider, og vennen så alligevel ikke var interesseret i at veksle - og dermed tre kvarter brugt på ingenting. Hvis jeg tænker efter ville dette nok have irriteret mig noget mere hjemme i Danmark, men det er bare sådan mange situationer er her i Ghana. Lidt snakken frem og tilbage, ventetid, diskussion af ting der i virkeligheden ikke er til diskussion, tjenester udover det normalt forventede etc.

En halv time senere på arbejde end beregnet, hvilket heldigvis ikke betyder det store hernede. En stor del af det der er virkelig rart ved livet her i Ghana er at holdningen til stort set alt er meget afslappet. Man kan snildt undvære sit ur, og det der med at komme til tiden betyder ikke så meget – hvilket selvfølgelig også er årsag til en del frustrationer, specielt når det kommer til planlagte møder!

Den første arbejdsdag hver uge holder vi altid et internt møde IMCC’erne imellem hvor vi opdaterer hinanden og diskuterer kommende opgaver. Mens jeg ventede på at Silje & Rasmus blev klar til mødet fik jeg printet ”weekly calenders” ud og afleveret dem til Frank, én af officererne på DHA, så han kan uddele dem til resten af DHA’en. Weekly calenders er et tiltag, som tidligere IMCC’ere har startet for at øge gennemsigtigheden, planlægningen og koordineringen her på DHA. Det er en uge-kalender, som alle skal udfylde og hænge op på deres dør. Vi forsøger nu at få Frank til at stå for dette, da vi jo snart rejser – hvilket er årsagen til at jeg ikke bare selv delte dem ud;-)

Derefter læste jeg referatet fra sidste uges WMM (Weekly Management Meeting), som ligeledes er et IMCC-initiativ. Dette er et ugentligt møde mellem alle ansatte på DHA’en, ligeledes med det formål at øge gennemsigtigheden, planlægningen og koordineringen.

Resten af formiddagen gik med vores interne møde.

Herefter cyklede jeg ned for at tømme postboksen på posthuset samt betale skat af vores ansattes løn. Det første mere succesfuldt end det sidste, eftersom der både var en dansk avis, en computer-manual vi har bestilt til biblioteket samt en stor pakke fra Bedstemor – TAK for den, Kasper og jeg har kigget på den hele dagen, og glæder os meget til at åbne den i morgen, når Kenth er kommet hjem igen og hele familien er vågen: -)

Mht. skattekontoret var det 3. gang på 6 dage jeg var forbi – og 3. gang der hang en seddel på døren: ”Out of office, on field work”.

Hjemme til frokost sammen med Rita, Hatton & Kasper var der heldigvis rester fra i går, så det gik hurtigt med at få lavet maden. Jeg lagde Kasper i seng til middagsluren og tog tilbage på kontoret.

På vejen var jeg lige forbi skattekontoret endnu en gang – samme resultat...

Sikkert ovre på kontoret inden dagens massive regnvejr begyndte gik jeg i gang med at læse referat fra vores ene hjemmegruppes møde i Danmark. Vi er nemlig en del af hele to grupper i Uland: Tumu-gruppen med et projekt, der har kørt i 16 år og lukker når vi tager hjem, samt Wa-gruppen, der er et nyt projekt vi forsøger at få bevilling til, således at de første frivillige på dette projekt kan tage til Ghana næste sommer. Jeg fik desuden læst lidt på Logical Framework Approach, som er den fremgangsmåde/analysemetode, man bruger til at formulere et nyt projekt, samt diverse opdateringer på facebook, hvilket vi bruger til at holde hinanden ajour med, aftale deadlines og udveksle holdninger. Vi udnytter at vi er 4 frivillige IMCC’ere i Ghana nu, som kan holde møder og være med til at forme samarbejdet med partneren i det kommende projekt – Coalition of NGO’s in Health, en paraplyorganisation for NGO’er med fokus på sundhed.

Sådan kan et kontor også se ud - uden strøm men med masser af regnvand!

Da det begyndte at regne ind gennem loftet og risle ned ad væggene brugte vi også lidt tid på at flytte mapper, kasser og reoler, samt dække elektronisk udstyr til. Derudover kom Enoch, Rauf, den underlige vagtmand, popcorn-damen og en million andre mennesker lige forbi kontoret til en lille snak;-) -Rigtig hyggeligt - og ikke mindst vigtigt - med networking-delen af vores arbejde; men det betyder også, at det kan være lidt svært at koncentrere sig om noget i længere tid af gangen.

Popcorn-damen, som jævnligt kommer forbi vores kontor. En pose med popcorn og peanuts - halvanden krone:-)

Jeg fik også læst de anbefalinger, jeg skrev til vores ansatte i sidste uge, igennem og rettet lidt til. Mailen blev tjekket en sidste gang, og så var det hjemad - tirsdage er specielt skønne, dér laver Silje & Rasmus nemlig mad til os, så vi kan bare nyde eftermiddagen:-)

Her til aften blev det også til lidt telefonsamtaler med Danmark - og så dette blog-indlæg.


I skrivende stund er Kenth og Danladi endnu ikke kommet tilbage, så de har været på vej i 10 timer nu. Den kraftige regn skyller vejene væk, så det tager ekstra lang tid at køre. -Vi glæder os til at få dem hjem:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar